De maatschappelijke verantwoordelijkheid van supermarkten

Door Maurice van der Spek

Supermarkten hebben een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Voor veel consumenten is de supermarkt de deur naar hun voedsel.

Supermarkten hebben veel bereikt: het is een groot goed dat je, praktisch waar en wanneer je maar wilt, eten kunt kopen.

Toch lijken er ook andere kant te zitten aan het gemak waarvan de grootgrutters ons bedienen. Doordat we massaal bij supermarkten kopen geven we onze inkoop‘macht’ uit handen.

Daarmee bedoel ik dit: wanneer een product evenveel aanbieders als afnemers kent creëert dit een marktevenwicht. In zo’n evenwicht bepalen aanbieders en afnemers samen de prijs.

In onze samenleving vragen miljoenen huishoudens aan slechts een paar supermarktketens om namens hen voedsel te kopen bij een paar duizend boeren en andere makers van eten.

Tijdens mijn zoektocht naar de makers van ons eten ontdekte ik dat die makers nogal eens te weinig verdienen om goed van rond te komen. Geld om te werken in evenwicht met de natuur, is er in zo’n geval al helemaal niet.

Wat is de plek van de supermarkt in dit geheel?

Ik ben benieuwd hoe supermarkten kijken naar hun maatschappelijke rol als verbinder van maker en gebruiker in de voedselketen. De meeste supermarkten werken bewust aan duurzaamheid en eerlijk handelen. Tegelijkertijd zie ik als consument niet hoeveel een maker precies betaald krijgt en of dat genoeg is.

Ben jij of ken jij iemand met kijk op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van supermarkten? Dan hoor ik graag van je.

Mijn zoektocht:

Dan spreek ik je graag, eventueel anoniem.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.