Journaal: Hoe werkt de prijsopbouw van supermarktproducten?

De producten in onze winkelmandjes worden gemaakt door mensen zoals jij en ik. En directer dan je misschien denkt bepalen wij hun arbeidsomstandigheden en salarissen. Hoewel die producten belangrijk voor ons zijn, betalen we de makers vaak niet naar dat belang. Waarom betalen we de makers niet altijd eerlijk? En hoe kan het anders? Dat ontdek je op opzoeknaardemakers.nl. Welkom!

Ik wil weten hoe de prijsopbouw van supermarktproducten werkt. Ik wil weten hoe de verkoopprijs van producten over de keten is verdeeld en in welke mate partijen een prijs krijgen waarmee zij een eerlijk inkomen verdienen en kunnen werken in evenwicht met de natuur.

Dit is mijn journaal: ik doe hier live verslag van alle stappen die ik tijdens mijn zoektocht zet. Daarbij kan ik je hulp goed gebruiken. Heb je tips? Zie je de zaken anders? Dan hoor ik graag van je. Laat een reactie achter onder deze blog zodat iedereen kan meelezen, of neem contact met me op.

25 oktober 2021

Boer: “Albert Heijn neemt groot deel van mijn producten af tegen een nette prijs”

Onlangs maakte Zembla een uitzending over de macht van supermarkten. Een in deze documentaire geïnterviewde boer Cornelis Mosselman schrijft op LinkedIn dat Bakker Barendrecht en Albert Heijn zijn producten tegen een nette prijs afnemen:

“Inmiddels heb ik veel reacties gekregen op de vierde uitzending van Zembla over de bodem / ons voedselsysteem. Van het grote plaatje ken ik de feiten niet goed genoeg. Maar bij deze wil ik graag noemen dat Bakker Barendrecht / Albert Heijn (tegen de verwachting van veel burgers in) een groot deel van onze producten tegen een nette prijs afnemen. Daarmee PARTICIPEREN ZIJ SERIEUS IN MIJN ZOEKTOCHT naar een meer volhoudbare groententeelt, zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven. Dus in mijn geval echt DADEN BIJ DE WOORDEN voegen. Helaas zijn er maar weinig partijen (ook niet de overheid) waar ik dat laatste van kan zeggen.”

4 oktober 2021

Supermarkten kopen niet direct bij boeren

Ik kreeg een mailtje van een volger in reactie op mijn post op LinkedIn waarin ik CEO Marit van Egmond van Albert Heijn vraag of Albert Heijn mij niet alleen kan vertellen wat de verkoopprijs van een product is, maar ook wat de inkoopprijs.

“AH koopt vrijwel niets bij de boeren, ze kopen bij de voedselindustrie, zoals zuivelgiganten FrieslandCampina of Arla Foods. En die betalen de boeren weer de melkprijs voor de melk die ze bij hen ophalen. Je zou de ceo van FrieslandCampina of Arla Foods net zo goed kunnen vragen voor hoeveel ze de melk aan AH verkopen. Vermoedelijk voor een afbraakprijs omdat ze de marge vooral hopen te verdienen met de luxere zuivelproducten die AH ook van ze afneemt.”