Onze spullen komen van over de hele wereld. T-shirts uit Bangladesh, bananen uit Colombia, tulpen uit Nederland en telefoons gemaakt van grondstoffen waarvan je de afkomst met geen mogelijkheid kunt achterhalen.

Hoe weet je zeker dat de mensen die hiervoor gewerkt hebben, eerlijk worden behandeld?

Eerlijk is eerlijk: dat weet je niet. Wij weten het net zo min. En voor ons is het fairtradestickertje op onze banaan echt geen gewetenssusser. Want verhalen over onderwaardering, onderbetaling, uitbuiting en slavernij blijven er te over.

Daarom zijn we op zoek naar de makers. En specifieker: naar een eerlijke waardering van hen en hun werk. We zijn zelf een groeiend clubje makers dat ziet hoezeer de economie onderwaardering in de hand werkt – en zoekt naar een oplossing.

Wij zijn een groeiend clubje makers dat ziet hoezeer onze economie onderwaardering in de hand werkt – en zoekt naar een oplossing.

Die oplossing vinden, dat kunnen we niet alleen. Opzoeknaardemakers.nl is onze thuisbasis, maar de deur staat wagenwijd open, ook voor jou. Om het gesprek aan te gaan en samen te zoeken naar een eerlijke waardering van de makers achter onze consumptie.

Welke oorzaken zie jij? En welke oplossingen? Volg onze zoektocht en laat ons weten wat jouw vragen en ideeën zijn. Of schuif een keer aan bij een gesprek.

volg onze zoektocht

Zoek mee naar een eerlijke waardering van de makers achter onze consumptie. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, volg onze zoektocht op social media…

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

...of maak 'm live mee en schuif aan bij een interview ›

Ennuh, inderdaad: onze samenleving is complex. Het overweldigende onrecht achter onze aankopen kan een verlammend effect hebben. Toch willen wij ons laten raken door hoe het is. En ons inzetten voor hoe het zou kunnen zijn. We hoeven (nog) niet alle antwoorden te hebben. Maar willen doen wat we kunnen: in de samenleving het gesprek aangaan over onderwaardering en samen op zoek zijn naar een economie die recht doet aan de makers achter onze consumptie.

laatste artikelen: