Hoe werkt opzoeknaardemakers.nl?

Op opzoeknaardemakers.nl bijt ik me vast in mijn eigen consumentenvragen. Gedurende een paar maanden of soms langer verdiep ik me in een thema dat ontstaat tijdens het boodschappen doen.

Zo begon ik met de vraag waarom biologische champignons meer dan twee keer zo duur zijn als gewone champignons. Die vraag leidde tot de bredere vraag of ik de makers van mijn eten eerlijk waardeer als ik mijn eten koop in de supermarkt en zo niet, wat ik kan doen om dat te veranderen. Dat gaf vervolgens weer aanleiding voor mijn zoektocht naar een prijs voor melk die de maker ervan eerlijk waardeert.

Vragen vormen zoektochten

Mijn vragen leiden tot zoektochten. Zoektochten naar antwoorden, uiteraard. Maar veel vaker naar een andere manier van kijken. Zodra ik de makers van mijn eten begin te interviewen ontdek ik dat mijn vragen niet aansluiten bij hun praktijk. Ik moet anders leren kijken.

Dat is dan ook het leuke van in gesprek gaan met een open, onafhankelijke houding. Het zet je wereld op z’n kop. Door te gaan praten met de makers van mijn eten heb ik een wereld ontdekt die ik daarvoor niet kende, heb ik relaties gekregen met makers en ben ik mijn eigen wereld anders gaan zien. Ik ben veranderd door mijn zoektocht.

Deel je leercurve: Joris Luyendijk

Mijn manier van werken is geïnspireerd door journalist Joris Luyendijk. Het ondernemen van een zoektocht is geënt op zijn ideeën over het delen van je leercurve. Hij legt het hieronder uit: